دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
2. بازخوانی گزارۀ «إنّما البیعُ مثلُ الرِّبا» تحلیلی سه سطحی مبتنی بر زبانشناسی نقشگرا
دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 1-16
چکیده
یکی از گزارههایی که توجه مفسران را به خود جلب کرده، «إنّما البیعُ مثلُ الرّبا» است؛ تنها گزارهای که به صورت بیواسطه بازتابدهنده جایگاه «ربا» در بافت اقتصادی شبهجزیره در عصر نزول ... بیشتر3. تحلیل صورتگرای سورۀ مبارکۀ معارج (معناشناسی نحوی و صرفی-تحلیل واژگانی)
دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 17-32
چکیده
صورتگرایی یا فرمالیسم (Formalism) یکی از جدیدترین مکاتب نقد ادبی است که در قرن بیستم ظهور کرد. پیروان این مکتب نوخاسته بر این باورند که زیبایی یک اثر هنری در درجۀ نخست به فرم و اجزای سازندۀ آن وابسته است. در ... بیشتر4. واکاوی زبانشناختی باهمآیی واژگانی در قرآن مجید (شواهدی از سُوَر مبارکۀ اِسراء، کهف، مریم و طه)
دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 33-58
چکیده
همنشینی کلماتی که تمایل به ظاهرشدن در کنار یکدیگر دارند، فرایند باهمآیی نامیده میشود که نقش سازندهای در شکلدهی نظام واژگانی زبانها ایفا میکند. در پژوهش حاضر کوشش شده است تا در پیکرهای به ... بیشتر5. تحلیل لایههای معنایی- اخلاقی محبت در قرآن کریم با توجه به سیاق
دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 59-80
چکیده
واژۀ «محبت» یکی از کلیدیترین واژههای اخلاقی قرآن کریم است. در این مقاله کوشش شده است لایههای معنایی محبت با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس کارکرد انواع سیاق مشخص شود و به این پرسش ... بیشتر6. تناسب ساختار با محتوا با توجه به دو نظریة «نظم» و «آشناییزدایی» (به محوریت سورة مبارکة «لیل»)
دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 81-104
چکیده
پیوند و ارتباط دو سویة ساختار با محتوا در تمامی آثار ارزشمند ادبی، امری انکارناپذیر است. توجه و کنکاش در این مسئله و نیز اثبات چنین ارتباط دوسویهای، از اهداف مهم مکتب عبدالقاهر جرجانی است که در نقد جدید ... بیشتر7. معناشناسی «فؤاد» در قرآن کریم
دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 105-114
چکیده
واژۀ «فؤاد» یکی از مهمترین مفاهیم قرآنی است که نظر و تدبّر هر اندیشمند قرآنی را به خود جلب میکند. این واژه تاکنون بهرغم تلاشهای برخی لغویون، مفسرین و علما، با رویکرد معناشناسانه بررسی ... بیشتر8. چـیستیِ «مصاحَبَه یا همـایی لفظی» و مطالعۀ آن در قرآن
دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 115-138