فهیمه قربانی؛ کبری خسروی؛ علی نظری
چکیده
واژۀ ریح 29 مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است؛10 مرتبه بهصورت جمع (ریاح) و 19 مرتبه بهصورت مفرد (ریح). مفرد آن برای معناهایی چون بو و عذاب و جمع آن برای بیان رحمت و نعمت است. در این مقاله هدف، بررسی و تبیین ...
بیشتر
واژۀ ریح 29 مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است؛10 مرتبه بهصورت جمع (ریاح) و 19 مرتبه بهصورت مفرد (ریح). مفرد آن برای معناهایی چون بو و عذاب و جمع آن برای بیان رحمت و نعمت است. در این مقاله هدف، بررسی و تبیین جایگاه معنایی واژۀ ریح بهشیوۀ معناشناسی تاریخیتوصیفی است. در معناشناسی تاریخی تغییر و تحولاتی که ریح قبل از نزول قرآن کریم در زمان جاهلیت داشته را با استناد به اشعار جاهلی بررسی کرده است و این نتیجه برآورد شده که کارکرد ریح و ریاح در زبان قرآن برای عذاب و رحمت است که در دورۀ جاهلیت این جداسازی معنایی بین صیغۀ مفرد و جمع این واژه صورت نگرفته است. در معناشناسی توصیفی رابطۀ ریح با واژههای دیگر و تأثیری که بر معنی آن گذاشتهاند، در سه محور جانشینی، همنشینی و شمول معنایی بیان شده و اینگونه برآمده است که ریح با واژههایی چون «ذارِیات، حامِلات، جاریات، مُقَسِّمات، مُرسَلات، ناشِرات، فارِقات و مُلقِیات» رابطۀ جانشینی دارد و رابطۀ آن در محور همنشینی شامل این واژههاست: «صِرّ، صَرصَر، عَقیم، لَواقِح، سَخَّر و تَصریف» و همچنین ریح برای «إعصَار، حاصِب، قاصِف، سَموم و عاصِف» واژۀ شامل و این واژهها زیرمجموعه ریح شمرده میشوند. درک معنای ریح در قرآن کریم نیازمند بررسی رابطه ریح با این واژهها است.