سید محمد میردامادی؛ ابراهیم کاملی
دوره 1، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1391، ، صفحه 23-38
چکیده
انسان وقتی پیامی از منبعی دریافت میکند، برای پذیرش آن باید پیام را ارزیابی کند. او برای ارزیابی پیام، اصولی را به کار میگیرد. این اصول در علم ارتباطات با نام «اصول تجزیه و تحلیل پیام» مطرح است. ...
بیشتر
انسان وقتی پیامی از منبعی دریافت میکند، برای پذیرش آن باید پیام را ارزیابی کند. او برای ارزیابی پیام، اصولی را به کار میگیرد. این اصول در علم ارتباطات با نام «اصول تجزیه و تحلیل پیام» مطرح است. قرآن، مجموعهای از پیامهای الهی برای انسان است. این پیامها، قابلیت ارزیابی دارد. برای ارزیابی آنها، از گذشته، اصولی با نام «مقدمات تفسیر» به وجود آمده و به کار رفته است. این اصول ابزاری است که در خدمت قرآن قرار گرفته تا پیامهای آن بهتر درک شوند.
علم ارتباطات و روان شناسی اجتماعی، دو علم ابزاری در خدمت قرآن هستند تا کتاب الهی بهتر درک شود. این علوم برای تجزیه و تحلیل پیامها اصولی را در نظر میگیرند. این اصول عبارت از «اهداف پیام، زمینه و بافت، اقناع گران و ساختار اجرایی آن، مخاطب هدف و فنون تأثیر گذاری و واکنش مخاطبان» هستند. با تحقیق و بررسی موضوع تأثیرگذاری در دو علم مورد اشاره، اصولی استنباط و استخراج میشود که برای تجزیه و تحلیل پیامهای قرآن هم میتواند به کار گرفته شود. در این پژوهش با مورد مطالعه قرار دادن این اصول و تطبیق آنها با پیامهای قرآن، یک روش جدید برای تجزیه و تحلیل این پیامها عرضه میشود. این پژوهش به دنبال معرفی این روش جدید در فهم پیامهای قرآن است.