مصطفی عباسی مقدم؛ محمد فلاح مرقی
چکیده
قرآن کریم تکیهگاه نخست مباحث تربیت و تبلیغ است که در کنار حکمت، برهان و موعظۀ حسنه، اتخاذ روش جدال به نیکوترین وجه را به پیامبر و مؤمنان دستور داده است. در این مقاله تلاش شده است مفهوم و معیارهای جدال ...
بیشتر
قرآن کریم تکیهگاه نخست مباحث تربیت و تبلیغ است که در کنار حکمت، برهان و موعظۀ حسنه، اتخاذ روش جدال به نیکوترین وجه را به پیامبر و مؤمنان دستور داده است. در این مقاله تلاش شده است مفهوم و معیارهای جدال احسن با استفاده از مقدمات قرآنی و روایی روشن شود. در قرآن، جدال در معانی متنوعی ازجمله خصومت در گفتار، گفتوگوی جانبدارانه، دفاع سرسختانه از باطل و مناظره برای مجابکردن خصم بهکار رفته است. در کاربرد قرآنی، جدال به معنای رویارویی و کشمکش گفتاری است که به دو روش احسن و غیراحسن انجام میشود و تنها نوع احسن آن، مجاز است و آیات به آن سفارش کردهاند. ازطرفی، با جمعبندی آیات و رهیافتهای لغوی و تفسیری، جدال احسن قرآنی یا جدال به نیکوترین روش، نوعی از گفتوگو میان مؤمنان و مخالفان است که بر انگیزه و هدف الهی، مقدمات صحیح و مقبول نزد دو طرف و روشهای پسندیده و رعایت اخلاق نیکو بهویژه آداب مناظره متکی باشد. هرچند در آیات قرآنی و تفاسیر، بر هر دو موضوعِ روش صحیح و اخلاقی و محتوای حقانی جدال تأکید شده است، درمجموع، ضابطۀ اصلی و مهمترین معیار جدال احسنِ مطلوب قرآن، اتخاذ شیوههای درست و برخورد نیکو و رعایت آداب مناظره هدفمند و منطقی است و بهرهگیری از محتوای حق و صحیح - در عین اهمیت - معیار بعدی و در درجۀ دوم است.