مرتضی قائمی؛ اختر ذوالفقاری
چکیده
در دهههای اخیر معنیشناسان شناختی استعاره را بررسی کردهاند، و این یکی از دقیقترین مطالعات استعاره است، و پژوهشهای جورج لیکاف و مارک جانسون در این زمینه بسیار اهمیت دارد. از این مطالعات در جهت ...
بیشتر
در دهههای اخیر معنیشناسان شناختی استعاره را بررسی کردهاند، و این یکی از دقیقترین مطالعات استعاره است، و پژوهشهای جورج لیکاف و مارک جانسون در این زمینه بسیار اهمیت دارد. از این مطالعات در جهت فهم بهتر قرآن کریم، میتوان بهره برد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی زبانشناختی استعاره عام «مقصود مقصد است»، در زمینۀ زندگی دنیوی و اخروی در زبان قرآن است. علت اصلی شکلگیری این استعاره مفهومی عام، همبستگی تجربی میان بهدست آوردن چیزی و رفتن به جایی در تجربه بشری است. زندگی هدفمند دنیوی و اخروی، مصداق خاصی از هدفمندی، بهطور کلی است. از اینرو سفرکه تلاشی است برای رسیدن به یک مقصد از پیشتعیینشده، نمونه خاصی از رسیدن به مقصد، بهطور عام است. در نتیجه، هدفمند بودن ویژگی مشترک میان زندگی و سفر است، که سبب انطباق این دو مفهوم بر هم میشود و استعاره خاص «زندگی سفر است» شکل میگیرد. این استعاره از نگاشتهای اصلی عبارات قرآنی دربارۀ دنیا و آخرت است و استعارۀ عام «مقصود مقصد است»، را برمیانگیزد.